maanantai 29. huhtikuuta 2013

Pyttipannu

Eilen olin tehokas. Unohdin kyllä opiskella, mutta onhan mulla vielä tänään aikaa. Vaikkakin pitää kyllä hakea Pinpulan passi ja viedä muksujen rahat pankkiin ja siirtää ne mun tilille ja mun tililtä siirtää ne luottokortille ;) Kun ei itse pysty hoitamaan raha-asioitaan niin otetaan lasten rahat käyttöön ;) (ja sit teille, joilta meni jo herne nenään ja kahvi väärään kurkkuun tiedoksi, että laskin leikkiä, osittain. Lentolippujen ostoa varten tämä kikkailu.)

Niin, mutta siis siihen tehokkuuteen. Sain ison askeleen eteenpäin niitä tilattuja kuukuppipusseja! Se tilaus kyllä pitää piakkoin saada valmiiksi, että saan sen myös eteenpäin! Lisäksi tein hedelmäpusseja. Mä en ihan tiedä syytä sille, tai siis mua harmittaa ihan hirveesti se miten huoletta ihmiset ottaa niitä hedelmäpusseja kaupasta ja sit ne heti hajoo, niitä menee tuolla tuulen mukana, ne päätyy järviin ja jokiin, ja toisaalta ne kestokäyttöiset on niin ihania :) Niin mä sitten päädyin tekemään niitä. Olen niitä tehnyt aiemminkin, joskus ihan tehtaillutkin, mutta emmä tiedä haluanko mä niitä Pinkkikselle laittaa myyntiin. Aika paljon olen kyllä niitä kankaita haalinut, kaikki kyllä siis kierrätyskamaa, etten sentään mitään uusia materiaaleja niitä varten hanki.

Lisäksi leivoin, tein seitanmakkaraa ja papupihvejä (uunissa noi kaikki) ja muutenkin hyvää ruokaa tein (pyttipannua) ja lisäksi sain Tehtaan suht siistiksi. Pinpulan avustuksella (maksoi euron) sain myyjäiskamatkin purettua. Hyvä hyvä! Ja illalla vielä katsottiin elokuva, josta oikein opettelemalla opettelin nimen ulkoa: Beasts of southern wild. Oli erilainen! Ja hyvä!

Isä kävi tuomassa mun veropaperit. Ei sanaakaan siitä, että melkein viikon odotin sitä synttärikahveille jemmaillen herkkuja sitä varten niin, että lopulta syötiin melko ilmaantuneita keksejä sitten keskenämme. Sovittiin sen kanssa hyvissä ajoin päivämääriä, joita siirreltiin viikon edetessä ja lopulta sitte se ei vaan ilmaantunut. No, ehkä se ei kerinnyt. Tai sillä oli parempaakin tekemistä. Yritän olla välittämättä. Kuitenkin paperita tuodessaan se sanoi, että mähän saan kivat palautukset. Ainahan mä olen saanut, kun maksan liian isolla veroprosentilla, ihan vaan sen takia kun olen muuten niin huono säästämään. Niin ajattelin että se oli jotain arvioinut, siis täyttäessään niitä papereita. Mut sit kun mä ite kävin niitä läpi, kun piti laittaa allekirjoituksia, niin huomasin, että siellähän se palautus summa olikin ihan kokonaisuudessaan, ja oli ollut jo iät ja ajat, mä en vaan veroahdistuksissani ollut sitä älynnyt. Ja hittolainen, se ei ollutkaan mikään ihan pikkusumma, vaan just sen verran että mä pääsen kuin pääsenkin Japaniin ens vuonna. Olen siitä haaveillut ihan kauheesti ja yrittänyt onnettomasti säästää siihen rahaakin (tällä hetkellä siihen kassaan kertynyt ehkä n. 50 euroa...), sillä ens vuonna tulee 10 vuotta mun ekasta matkasta ja ens vuonna olis myös Hello Kittyn 40 v. synttärit! Ekalta reissulta ostin sitä 30 v. sälää ja nyt olis kyllä hienoa ostaa jatkoa! Vaikken Kittyjä erityisemmin enää keräilekään.

En uskalla elätellä toiveita kirsikankukkien näkemisestä, mutta keväällä aion sinne sitten mennä. Olen ollut kahdesti kesällä, kerran  alkutalvesta ja kerran talven ja kevään kynnyksellä. Kevät siis kokematta :) Joo, mut leijutaan tästä sitte myöhemmin :) Ja kyllä mä joudun siitä osan käyttämään lainan lyhennykseen, mutta aion kyllä mennä sinne matkallekin! Kunpa vaan saisin järkeistettyä tota rahankäyttöä arjessa.Fiksu ja kurinalainen tietenkin käyttäis koko summan lainojen maksuun.

Päivälliseksi tein pyttipannua. Pyttipannu on niin hyvää! Olin Faunan ohjeilla tehnyt makkaran, hitto pitääkö hakea nyt se kirja ja kirjoittaa tarkat mitat? Plääh! Olette tylsiä!
Murea perusseitan gluttenijauhoista:
4 dl gluteenijauhoja
1 dl kikhernejauhoja
1 tl mustapippuria
3 tl savupaprikajauhetta
3 valkosipulinkynttä
reilu 3 dl vettä
0,5 dl öljyä
2 rkl soijakastiketta (mun mielestä kolme rkl ja siltikin vielä ripaus suolaa)

Sekoita kuivat aineet keskenään ja nesteet keskenään, yhdistä. Vaivaa muutama min. Muotoile siitä vaikka metso, ihan sama ja pistä folioon käärittynä uuniin 175 asteeseen ja paista muodosta riippuen 45 min-1,5 tuntia (mieluummin vähän liian kypsä kuin raaka, sellanen ranteen paksuinen käärme oli meillä uunissa reilun tunnin)

Sitä sit käytettiin pyttipannuun  vähän reilu puolet. Loput viipailoin ohueksi, leivänpäälle laitettavaksi.

Pyttipannuun paljon keitettyjä perunoita, sipulia, grillimaustetta, suolaa, kookosöljyä paistamiseen, tarjolle bbq kastiketta, kurkkusalaattia, ketsuppia ja sinappia. Älyttömän hyvää!!

Tässä samalla kun tätä postausta kirjoitan luin sähköpostiani ja siellä oli tieteo, että kolmas kirjani on tullut painosta ja joko noudettavissa toimistolta tai sitten odotettavissa postiin! Mä olin tietenkin ryntäämässä hakemaan sitä, mut sit muistin et mun on ihan aikuisten oikeesti tehtävä ensin läksyt. Hitto, pitääkö mun odottaa et se tulis postiin? Ei kyllä pysty! Tää on muuten mun kuudessadaskuudeskymmeneskuudes postaus. Melko perkeleellistä menoa! ;)

Aamulla olin taas siellä sen hoitsun luona, kerroin siitä kuinka paljon lapsena leikin. Barbeilla ja poneilla. Ihan koko ajan. Enkä vaan yksien kavereiden kanssa, vaan oli kahdet eri leikit kaksien eri akvereiden kanssa ja sit vielä yhdet leikit erikseen, yksin leikittäviksi. Kun ei kaverit aina jaksanut. Tai saanut. Mä sain leikkiä kunnes tipahdin. (...)

Nyt sitä kemian työselostusta tms. väsäämään.

xoxo,
Raisa






2 kommenttia:

  1. Laita tohon joku muu rastiruutuun juttu kun ihan kiva et saan ilmaitsa tykkäämiseni ollessani liian laiska kommaamaan ;)
    Kiva kun meette Japaniin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, täytyy keksiä jotain. Laitoin sen kun mua vitutti, enää ei vituta niin vois sit laittaa jotain muuta(kin).

      On ihan huippua kyllä päästä sinne taas! (mut sitä ennen tulee vielä talvikin, joten ei sovi vielä kauheasti intoilla, mut onpahan ainakin jotain mitä odottaa, talvessakin :)

      Kiva kun oot olemassa! :)

      xoxo,Raisa

      Poista