perjantai 16. syyskuuta 2011

Chef & Sommelier

Oltiin eilen siis em. ravintolassa Animalian PKS ryhmän kanssa "testauskäynnillä". Mä olin taas unohtanut tarkistaa ajan ja paikan, tai kun mulla on usein silleen hassusti, et on semmonen voimakas mielikuva, jota mä en koe tarpeen tarkistaa vaan luotan siihen sokeesti. Niin oli siis nytkin, mä olin ihan vakuuttunut, että se ravintola oli Huvilakadulla joten netistä tulostettujen ohjeiden mukaan poljin sinne. Sitte iski epätoivo, entä jos se ei olekaan täällä! Ajoin katua ylöspäin ja näytti siltä, ettei siellä mitään ravintoloita ole, mutta olipas sittenkin!! Ja niin oli muutamia ryhmäläisiäkin just tullut ravintolan eteen. Lopulta me oltiin kaikki kasassa, yks oli perunut ja yks just sairastunut vatsatautiin, mutta 6 oli paikalla. Ihan ensiks tuli miinusta, niillä ei ollut kokista. Laittia (light) kyllä olis ollut, mutta olis nyt edes zeroa. Mutta ei. Join hassua jäädytettyä omenamehua kuplavedellä. Ja vettä. Siiderinä niillä oli jotain väljähtänyttä ja pilaantunutta omenamehua, tiedän tämän kun maistoin Tanjan lasista. Muut kyllä tykkäs, eli tässä kohtaa vika ehkä olikin minun kehittymättömässä (lapsentasoissa) makuaistissani.
Alkuun saatiin "tervehdys keittiöstä", eli marinoitua kesäkurpitsaa ja kukan terälehtiä.

1st starter, greetings from the kitchen

Oli oikein maukas kääryle. (meillä oli muuten oikein suloinen ja sympaattisen oloinen tarjoilija [vai sommelier?] Johan Borgar [googletin, siksi tiedän nimen])

Ennen oikeaa alkupalaa pöytään tuotiin leipää, eikä se tietenkään ollut mitään vehnäpatonkia, vaan toinen oli ruisleipää jossa jauhettua rosmariinia (nam!) ja toinen vaaleaa leipää jossa jonkun panimon kaljamäskiä.
Even the bread were amazing

Sitten vuorossa oli alkupala. Tomaattia neljään eri tapaan tms.

2nd starter, tomatoes in 4 ways

Mua inhottaa nurista, varsinkin kun se paikka oli niin hieno, mut ehkä just siks se häiritsi - mun lautanen oli, tai siis ei ollut oikeesti, likanen, mutta siis siitä oli selkeesti pyyhitty jotain pois. Sitä vähän näkee tosta kuvastakin. Ihan oikeesti se ei olis haitannut yhtään, mutta kun tarkotus oli kuvata, niin se olis saanut olla täydellinen. Anteeks, olen kamala. Tomaatit oli ihan älyttömän hyviä. Siis ei vaan tomaateiks, vaan niin ku ihan oikeesti. Miten ne voi saada tomaatin maistumaan niin hyvälle? Hienostuneelle? Kun se kuitenkin on "vaan" tomaatti! Näistäkin meidän tarjoilija kerto vaikka mitä ja oli jotenkin niin paljon kivempaa syödä, kun tiesi ruastaan jotain, sai kuulla sen tarinan :)

Pääruokana oli kukkakaalia, raakapaistettuna (jopa niitä lehtiä, koska ne haluaa käyttää raaka-aineistaan kaiken - hyvähyvä!, púreena (tulikohan toi nyt oikein?) ja kastikkeena, kikhernettä lettuna, pinaattia höyrytettynä? ja sit vielä keskuspuistosta kerättyä uh...ha! suolaheinää! Täämäkin oli oikein hyvää!

 Main course, cauliflower, chickpea and spinach thingy

Ja sitte päästiin itse asiaan! Arvaatte varmaan mihin!

Jälkkäreihin! Aluks tuotiin pienet kupit, joihin sitten tökättiin lusikat, joissa kurkku-kamomilla sorbettia!! Kaikkea ne ammattilaiset keksiikin! Oli oikein hyvää ja raikasta. Itse asiassa suun raikastus oli se ideakin.

First dessert, cucumber-chamomile sorbet

Sitten oli oikein jälkkärin vuoro...mmm...mmmmm...mmm...

2nd dessert, chocolate, wild raspberries and zucchini!

...mmm...

Osa meistä tilas teetä ja joku kahviakin. Niiden mukana sitten saatiin vielä kolmas jälkkäri, eli jotain suklaata. Se oli melko lailla kummaa, ainakin aluks. Mulle tuli mieleen talli, lanta, sikari, savu. Siinä järjestyksessä. Se oli tummaa suklaata jossa oli jotain savun makuista vihreää teetä. Siinä ei siis ollut lantaa. Loppujen lopuks se oli oikein hyvää, mutta outoa. Teeni oli myös oikein maukasta.

Meillä oli oikeesti ihan älyttömän kiva ilta, muakaan ei silleen ujostuttanut, kuin normaalisti. Joten laskin koko ajan kaikesta leikkiä. Muistatteko kun kerroin siitä, että kun oltiin toimistolla tapaamisessa, mä mielessäni laskin ihan kaikesta leikkiä, nyt tein sen sitten ääneen. Toivottavasti en ollut kauheen ärsyttävä ja häirinnyt muiden kulinaristisia nautintoja hölönpölölläni. Mutta oli siis ihanan rentoa ja juteltiin paljon! Ja yks illan parhaita anteja oli Sallan poikaystävä! Kuulostaa tosi hassulta, mutta tarkoitan sitä, että sain udeltua (mä olen muuten usein todella utelias, jos joskus tapaatte mua ja mä alan kyselee kaikkee töistä ja muusta, niin älkää pahastuko tai hämmentykö - mä olen vaan utelias, enkä käytä kalastelemiani tietoja teitä vastaan :) hänen olevan IT alalla, joka ei kyllä oikeesti hirveesti mulle aukea, mutta hänen kauttaan voitais Chrisin kanssa päästä alkuun siinä nettikauppa-asiassa!! Onko maailman parasta!!!

Kun lähettin ravintolasta, joka oli siis niille jotka ei tiedä, niin ihan helsingin kärjessä (ainakin mun mielestä) jä mähän asun ihan vastakkaisella puolella kaupunkia, alkoi satamaan. Mua ei hirveesti innostanut ajaa toista iltaa putkeen kaupungilta kotiin (tällä kertaa vielä kauempaa, kuin ke iltana), joten tein oikein fiksun ihmisen tavoin ja parkkeerasin pyöräni junaan! Sillä pääsi niin ihanan vaivattomasti kuivana melkein perille asti. Sain luettuakin siinä samalla kun matkaa taitoimme :)

Kotimatkalla vuokrasin vielä leffankin, jota alettiin kattomaan, mut sit alko väsyttään, eli tänään töistä päästyäni katotaan se loppuun.

Sen pituinen se.

Tänään mulla on koirat mukana töissä, kun kotona on vihdoin ja viimein remppamies aloittelemassa sitä keittiön lattia projektia. Äsken kävi huoltomies ovella, mutta pojat piti niin kauheeta mekkalaa, että sen piti lähteä pois...

Maksoin Marabelle Melodyn ♥ Nyt ei muuta kuin odotella. Postitus oli niin törkeen hintanen, että sen kyllä pitäis olla ens viikolla perillä :)

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Muistutus vielä siitä Animalian jäseneksi liittymisestä! Eli liittykää! Ja ilmottakaa sitten mulle, niin saadaan piste PKS:lle :) ♥

♥ Raisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti