maanantai 31. lokakuuta 2011

Kirjamessut

Hip hei! Terveisiä Kirjamessuilta!

Ekaa kertaa Kirjamessuilla!

En osannut kuvitella sen olevan noin iso tapahtuma! Ja mä olin siellä vielä perjantaina päivällä, millastakohan se meno on ollut viikonloppuna?!

No, ekaks etittiin Moreenin koppi, johon sain jättää etukäteisleipomukseni (mulle tuli muuten torstaina puolen päivän aikohin oikeesti tosi iso paniikki, kun en yhtäkkiä ollutkaan enää varma, että on torstai. Säikähdin, että oliskin ollut perjantai ja mun pitäis olla messukeskuksessa. Ei hätää, olikin torstai ja kaikki hyvin), sitten vähän kierreltiin sitä valtavaa aluetta. Käytiin myös kurkkaamassa näytöskeittiötä. Olin aikalailla täpinöissä!

Sit kello olikin jo niin paljon, että piti hivuttautua keittiöön järjestelemään asioita.
Yikes!

IMG_1315

Aika meni kuin siivillä ja niin olikin minun ensimmäisen julkisen esiintymiseni aika! Keittiöisäntä (tää oli vähän hassua, se oli oikeasti Savoy ravintolan ravintolapäällikkö, mut mä kuulin et Subway ja ihmettelin, et mitä hittoo se täällä tekee. Ei siinä, mitä hittoo MÄ siellä tein??)
IMG_1324

Se oikeesti meni varmaan ihan hyvin (äitin sanojen mukaan ihan älyttömän hyvin), mä en ainakaan muista mokanneeni, vaikken kyllä mitään järisyttävän fiksuja vastauksia jaellutkaan.  Se koko juttu ei mennyt ihan Sarin ja mun suunnitelmien mukaan, sillä me oltiin ajateltu, että mä kokkaan ja kerron siitä ja Sari kyselee sitten sellasia "helppoja" vegekysymyksiä. Siinä kävikin niin, että mun kokkaukset jäi ihan taka-alalle ja Sarikaan ei päässyt kysymyksiään esittämään, sillä se keittiöisäntä innostu kyselemään kaikenlaista. Mm. mistä "puputyttö" nimitys tulee. Hitto! Mitä tohon vastata? "Pupuista?" Hyvä Raisa!. Ja suosikkiruoakseni sanoin pizza! Mistä hitosta senkin keksin?! No onneks ei sentään perunavelli, joka olis kyllä ollut yhtä oikea vastaus.
Se isäntä vaikutti kyllä ihan aidosti olevan kiinnostunut vegaanisuudesta, ettei se silleen ilkeesti tentannut. Vaikkakin ihmetteli miten meillä voi olla pupuja. Miksei? Mä sanoin, ettei me syödä niitä. :)

Aika meni todella nopeesti, en röyhtässy, vaikka sitä pelkäsinkin. Olin just juonut puoli pulloa kokista. Ei mikään kovin fiksu teko ennen kuin sulle laitetaan sellanen mikki joka on kiinni korvissa, jota siis ei voi laskea kesken kaiken pöydälle.

IMG_1374

Lopuksi tarjosin kuulijoille (mua varotettiin, että edellisen kokkaajan kuulijoista oli osa lähtenyt tuolit kolisten pois, siitä ei pidä välittää, ihmiset tulee ja menee jne. Mun aikana kukaan ei lähtenyt pois, kaikki istumapaikat oli täynnä ja osa jakso seistä siinä reunallakin! Wohoo!) Vadelmasuukkosia, jotka olin tehnyt aamulla etukäteen, kuorrutin ne siinä ihmisten katsellessa. Kaikille ei riittänyt, kun en oikeasti kehdannut tehdä enempää, kuin ajattelin että noistakin olis jäänyt.

Esityksen (voiko sitä kutsua esitykseksi?) jälkeen menin takaisin Moreenin kopille ja siellä oli joku katsoja, jolla oli molemmat kirjani ja vielä Moreenin hiljattain julkaisema Vegaanin Käsikirja (vai mikä se nyt oli?)!!! Oliko ihan maailman parasta! Hän sai Puputytön tassunjäljen kirjoihinsa :)

Hetki vielä chrisin kanssa siellä kierreltiin, ostettiin suklaata ja lakua ja C vähän katseli kirjoja. Mutta mua väsytti niin kovin kaiken adrenaliinin kadottua, että piti lähteä kotiin. Ja muutenkin oltiin pian lähössä lasten kanssa elokuviin. Unohdin käydä Animalian pöydällä :( Se harmittaa nyt jälkeenpäin.

Mentiin lastan kanssa Flamingoon, meinasin joutua menemään yksin, kun lapset eivät olleetkaan viitsineet siivota huoneitaan...Pinja hyppäs kyytiin melkein vauhdista, kyyneleet poskia pitkin valuen. Mut ihan oikeesti, jos niillä on yks tehtävä annettu leffaan menon ehdoksi, niin kyllä se pitäis pystyä hoitamaan...mut ei mun muksut. Flamingossa oli melkonen ryysis, ainakin parkkihallissa, ja meillä oli vähän kiire. Joten mä laitoin pienen autoni hyvin kyseenalaiselle paikalle. Nimittäin invapaikan kautta pääsin pujottautumaan sellasen yhden autopaikan levyisen tukipylvään taakse. Jos siihen invapaikalle olis joku pysäköinyt, en minä olis saanut omaa autoani millään pois sieltä.

Elokuva oli siis Studio Ghiblin Kätkijät. Se oli oikein hyvä, mutta loppui ihan totaalisesti kesken. Vähän tyhjä olo jäi. ehkä toisella katsomisella sitten. Sieltä lapset isälleen, ja itse ahmimaan Dexteriä. Nam.

Lapset ovat olleet isällään koko viikonlopun, joten me ollaan syöty vähän mitä sattuu. Mm. Thaimaalaista, jotain valmiskastikejuttua, joka tuli C:n messuilta ostaman IS:n mukana, soijasuikaleilla höystettynä, popcornia ja voileipiä. Ei kauheesti jaksanut panostaa.
Olen kyllä hyödyntänyt omenoitani kiitettävästi: 3 kg soseeksi, yhden piirakan (muunsin reseptiä iloisesti, tein siitä paljon terveellisemmän ja siitä tuli yllättäen paljon parempaa kuin aikaisemmista kokeiluistani!), kuivannut ja tehosekoittanut aamupuuroni sekaan (olen tehnyt raakapuuroa kaurahiutaleista ja just niistä omenoista ja syönyt cashewkerman kera - kur)

Raakapuuro cashewkermalla

Lauantaina mentiin käymään Ekolossa, Vegemestassa (pitkästä aikaan! Söin elämäni ensimmäistä kertaa no just nyt en muista, muistanpas! Kebab-annoksen! Se oli tietenkin vegaaninen, mutta kyllä se silti lasketaan! Todella mielettömän hyvää! Kunpa vaan olis ollut krapula! No, onneks ei ollut!) ja sain keksillä lahjottua Chrisin kirppikselle. Onneks!

Thrifted treasures

Melkosia aarteita! Ei oikeastaan muut mutta toi MLP laatikosto (vähän huonossa kunnossa tosin) ja sit pikkasempia aarteita talolokerikko ja siellä oleva japanilainen posliinikissa. Kaikki yhteensä 4 euroo :D

Meillä oli vieras Norjasta sunnuntaina ♥ Pinja kävi hakemassa lahjan synttäreille, joihin oli menossa ja onnistu jättämään sen lahjan, jota siis tuli vartavasten hakemaan, eteiseen...

Että sellanen viikonloppu. Ei olis kyllä yhtään huvittanut mennä töihin aamulla.

Meinasin sanoa, ettei muuta, mut mun piti muistuttaa huomisesta! Eli kaikki jotka pitää huomenna vegaanisen päivän, riittää että ruokien osalta!, ja kertoo mulle siitä 2.11 postaukseen kommentoi -toiminnolla (kamalan monimutkaisen kuulosta!) osallistuu Puputytön Juhlakirjan arvontaan. Eli olit sitten vegaani tai et, pidä huomenna täysin vegaaninen päivä ja keskiviikkona laita minulle kommentilla lyhyesti mitä kaikkea ihanaa söit ja olet mukana arvonnassa :)

Happy Halloween!!

♥ Raisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti