tiistai 1. marraskuuta 2011

Vegaanipäivä!

Oikein loistavaa Vegaanipäivää kaikille! Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu tämän päiväiseen haasteeseen! Eli pitää vegaanisen päivän ♥
Mun suhtautuminen ruokaan on muuttunut niin paljon vegaaniuden myötä, ja tietenkin positiiviseen suuntaan. Mun mielestä iso osa ihmisistä suhtautuu ruokaan (hitto että lyö nyt tyhjää!) silleen hargs! niinku ottaen sen itsestäänselvyytenä, väheksyen. Me saadaan mahamme täyteen aivan liian helposti. Emmä sit kyl tiiä, et johtuuko se siitä että olen vegaani vai muuten vaan niin fiksu, mut olen oppinut arvostamaan ruokaa ihan eri lailla. Sekin on mun mielestä aika kuumottavaa, että vuodenaikojen vaihtelut ei näy meidän lautasella juurikaan. Mä itse olen entisestään innostunut syömään kausiruokaa ja sit taas toisaalta säilömään esim. tomaatteja kastikkeen muodossa. Nyt jo, vaikka ollaan vasta kaksi purkkia käytetty, harmittelen, että säilöin vaan n. 7 kg tomaatteja. Ens kesänä sit ainakin tuplat. Osan myös kuivasin. Omenoita olen kuivannut pupujen herkkupaloiksi ämpärikaupalla. Ja jonkin verran soseuttanut. Loput menee varmaan piirakoihin ja mun aamupuuroihin. Eka vuosi kun olen hyödyntänyt melkein kaikki omenani. Osa oli kerinnyt meneen huonoks, ennen kuin älysin alkaa keräämään niitä.
Pihalla kasvaa vielä lehtikaalia, muuten alkaa puutarha syöty. Joitain pieniä salaatteja on vielä, mutten usko että ne kasvaa tarpeeksi isoiksi enää. Vaikka ne kuulemma tykkää viileästä?

Eilen luin jostain lehdestä luomuruoasta. Suuri osa ihmisistä ajattelee, että luomulehmillä ja sioilla olis jotenkin hyvät ja leppoisat oltavat - paskanmarjat! (mä muuten muistan vieläkin missä olen ton sanan kuullut ensimmäisen kerran! Joskus pienenä, ala-asteikäisenä, jossain päin suomea, leirintäalueella, joku aikuinen nainen käveli tuohtuneena ohi ja sanoi paskanmarjat). Siinä lehdessä luki näin:"Onnellisen eläimen liha ei todennäköisesti sisällä stressihormoneja" Ne mitään onnellisia niillä luomutiloillakaan ole! Siis toki luomutuotanto on erityisesti eläinten kohdalla parempi vaihtoehto kuin tehotuotanto, mutte ei siihen kannata tuudittautua, että suosimalla luomua kaikki on hyvin, eikä kukaan kärsi. Mä en nyt löytänyt, pikaisesta googlettamisesta huolimatta, niitä mittoja joita luomutuotanto edellyttää eläinten säilytystiloiksi. Olipa hankala lause. Mutta joskus alaa opiskellessani pöyristyin siitä, että kyse oli joistakin senteistä. Toki luomussa eläimet ja niiden tarpeet otetaan paremmin huomioon, ne pääsee laiduntamaan jne. mut ei niiden elämä silti mitään herkkua ole. Vangeilla, hitto soikoon raiskaajilla ja pedofiileilläkin on paremmat oltavat! "Onnellisen eläimen liha..." just joo.
Nyt kohistaan siitä karjujen kastroinnista (pallikkaasta karjusta tulee sianlihaan joku oma makunsa, josta kuluttajat eivät pidä....). Niin, sehän tapahtuu siis näiden sikatilallisten toimesta ja ilman minkäänlaista kivunlievitystä. Miten ne ihmiset voi elää itsensä kanssa? Miten ne voi turtua siihen? Miten kukaan voi koskaan ajatella sen asian olevan ihan ok? Että ne viiltaa täysin tajuissaan olevan porsaan alavatsaa veitsellä jä repii kivekset sieltä ulos ja sit se pallero laitetaan takasin karsinaan. Isot lihatalot ovat nyt heränneet tähän, että jotain täytyis tehdä, että ihmiset jatkossakin söisivät sikansa hyvillä mielin ja vakuuttelevat, että tästä lähtien (tai mistä lähtien se nyt olikaan?) käytetään puudutusta. Jälkikäteen! Siis edelleenkin se eläin aukastaan ilman kivunlievitystä, mutta jälkikäteen saa sitten puudutteen.
"Karjuporsaat kasvaisivat paremmin ilman kastraatiota, mutta haluamme välttää epämiellyttävät kuluttajatuntemukset eli maku- ja hajuaistimukset. Se on sellainen haju, että pieni osa ihmistä sen haistaa, mutta kuitenkin sillä on merkitystä, Perälä kertoo. " Teksti täältä.
Opiskeluaikoinani joskus 90-luvun alkupuolella porsailta myös katkottiin hampaat (jep! luit oikein! Sitä tehtiin myös meidän koululla ja oppilaita laitettiin sitä tekemään! Samoin sitä kastraatiota suorittivat n. 16 vuotiaat nulikat! Arvatkaa teinkö minä! EN!) mutta tätä ei ymmärtääkseni enää saa tehdä.

Mun piti tehdä iloinen postaus vegaaniuden ihanuuksista, mut jotenkin taas lähti lapasesta. Mulle tuli jo viime viikolla se kameralaukku. Otin siitä ihanuudesta eilen liian hämärässä kuvia.
_MG_1408

_MG_1412

Niin hieno! Jos joku haluaa, niin voin kaivaa jostain esiin tekijän yhteystiedot.

Otin kuvan myös meidän eteisen katosta. Noi pallot on joskus ostettu Tiimarista, ne yhdet mun hienoimmista Halloween jutuista. Tykkään niistä tosi paljon.

_MG_1419

Yöllä heräsin siihen, että kurkkua kuivas. Nytkin on semmonen epämiellyttävä karheus siellä. Mä en voi tulla taas kipeeksi! Lassi ja Pinja ovat molemmat olleet vatsataudissa ja kuumeessa :( Onneks ovat olleet isällään, että tartuntariski on aika pieni, mutta kumpaakin olen nähnyt viime päivinä, eli mahdotonta se ei ole.

Mä kerroin niistä blogeista mitä olen alkanut lukemaan. Tai siis kerroin, että olen löytänyt uusia blogeja. Mä luen niitä nimettömänä, kun ne on kuitenkin todella nurten ihmisten blogeja ja ajattelin sen olevan vähän outoa, että tällänen vanha harppu lukee teiniblogeja. Ne kirjottaa melko ärsyttävällä tavalla, käyttää ihan kummallisia sanoja, ei tee mitään fiksua, mutta kun ne on vaihtareina Japanissa!!! On ollut niin nautinnollista lukea Japanilaisesta kouluelämästä! Kun ei siitä muuten ikinä kuule/opi mitään! Sä voit käydä vaikka 20 kertaa Japanissa ja siltikään et pääse kiinni siihen arkeen, mutta noi vaihtarit kyllä pääsee. Japani on niin ihana maa. Mut joo, mä meen nyt lagaamaan. Mul ei ole kyl hajuakaan mitä se tarkottaa...mut ainakin dataaminen saa nyt riittää, tai jtn. lol!!!1 angst angst

♥ Raisa
_MG_1407


3 kommenttia:

  1. Tää oli hyvä teksti. Vaikka olenkin "vain" kasvissyöjä, niin samankaltaisia juttuja pohdin. Maitotuotteita käytän lähinnä terveydellisistä syistä, kananmunia opin välttelemään kun vuosi sitten elin muutaman kuukauden täysin vegaanina kokeilumielessä. On mulla silti maitotuotteistakin (kuten esim. juustosta, joskin pizzan teen tätä nykyä aina vegaanisena, koska juustoke on niin hyvääää) huono omatunto, mutku äh. Pitäis vaan ryhdistäytyä. :I

    Ja säilöminen kunniaan! Mä en ole itse vielä päässyt siihen pisteeseen että säilöisin vielä mitään, mitä nyt kävin sienestämässä tänä syksynä ja kuivatin suppilovahveroita, mutta ens vuonna vois kaikkea muutakin ehkä. (Syötkö sä muuten sieniä? Kun vissiin kaikki vegaanit ei syö. :I)

    VastaaPoista
  2. ? Miksei vegaanit söisi sieniä ?

    Mutta siis, osallistuin haasteeseen, tietty. Nyt en muista, minne piti kommentoida, tähän vai siihen vanhempaan postaukseen, mutta siirrätkö oikeaan paikkaan ettei vaan mene arvonta ohi? :)

    Eli 1.11. meillä on syöty:
    - Aamiaiseksi Weetabixia riisimaidolla, omenasosetta päällä
    - Välipalalla vegaanista pullaa ja kahvia
    - Lounaaksi kasvissalaattia
    - Päivälliseksi ihanaa suppilovahverokastiketta Oatly kermaan tehtynä ja perunoita
    - Illalla pari leipaa sinisellä Keijulla ja Wheaty-seitanviipaleilla sekä tomaatilla päällystettynä.

    -Miyu

    VastaaPoista
  3. Inkeri, ei ole sellaista asiaa kuin "vain kasvissyöjä"! Mun mielestä kaikki askeleet, ihan pienetkin, kohti parempaa, reilumpaa maailmaa ovat juhlan arvoiset! Ei mitään vähäteltävää!! Syön sieniä, kunhan ne on pieninä palasina, tämä vaan siis sen takia kun sienet on kuitenkin ehkä vähän ällöjä. Mut kun ne pilkkoo niin ne on ok. Eli mulla ei ole mitään niiden syömistä vastaan. Olen kyllä kuullut kans jotain puhetta, et ne olis kasvien ja eläinten välimaastossa. Tiedä häntä. Mulla on ongelmana, etten tunnista muuta kuin kärpäs- ja herkkusienen...tosi noloo...Odotan, että tyttäreni Pinja oppis niitä, että voisin viedä sen sienimetsään :)

    Miyu (miten toi muuten japanilaisittain lausutaan?)Mä luulisin, että jotkut välttää sienien syöntiä siks, kun ne ei ole ihan kasviksiakaan. En tiedä. Mä tiedä yhden tytön, joka sano syyksi jotain vastaavaa, mut sit se kyllä myönsi, ettei se tykkää sienistä ja toi oli aikuisempaa sanoa. Tai jotain. :)
    Mä siirrän sun kommentin tämän päiväisen postaukseni perään, sinne se kuuluu :) Ihanan herkulliselta kuulostaa koko teidän päivä! Mut olis pitänyt kutsua kylään!
    ♥ Raisa

    VastaaPoista