tiistai 20. heinäkuuta 2010

Yleisön pyynnöstä - taustoja omasta veganismistani

Minä olen ollut lakto-ovo-vegetaristi n. 12 vuotiaasta. Itseasiassa taisin syödä kalaa aika pitkään. No joka tapauksessa, vegaanius oli kiehtonut menesti, mutta aina kaatunut johonkin mielitekoon. Kunnes sitten uutena vuonna 2008 minä päätin, että nyt sai riittää riistomeininki minun osaltani. Ja niin minusta tuli vegaani. Mielestäni vegetarismi on iso askel oikeaan suuntaan, mutta vegaanius on monta isoa askelta kohti määränpäätä. Määränpään ollessa eläinten riiston loppuminen. Ja siitä se sitten lähti... :)

Aluksi laihduin monta kiloa, en oikein tiennyt, että mitä kaikkea voin syösä. Eikä niitä herkkuja oikein ollut. Tumma suklaakin tuntui liian tummalta. Mutta sitten minä aloin leipomaan! Ja kyllähän ne kilotkin tuli sitten takaisin, korkojen kera ;) Mutta leipomisesta seurasi sitten jotain muuta hyvää, nimittäin Puputyttö!

Vegaaniuden myötä meni mies vaihtoon ja uusi ihana urho löytyi amerikasta. Me ollaan nyt onnellisesti naimisissa ja kun kerta molemmat ollaan vegaaneita, ei tarvitse murehtia sitä, että mitä iljetyksiä jääkaapista löytyy, mitä ruumiinosaa grillissä kärvennetään jne. On oikeasti hyvin vapauttavaa, kun jakaa elämänsä samoilla arvoilla varustetun ihmisen kanssa.

Mun lapset (9 ja 11 v.) ovat kotivegaaneita. Isällään syövät mitä siellä tarjotaan, koulussa vanhempi syö kasvisruokaa ja nuorempi seka. Eli saavat itse päättää. Ollaan kaikki oltu todella terveitä, mielen notkahduksia ei lasketa tähän ;)

Mun suosikkikotiruokia ovat: perunamuussi, tofuleikkeet, perunavelli ja ehkä pyttipannu. Ja Chrisin Dal. Ulkona on hauskinta syödä japanilaisessa avocado sushia ja Ravintola Hermans 'issa ihan mitä vaan. Ulkomailla on ihan loistavia kasvisravintoloita ja niissä aivan ihania vegaanisia annoksia. Kur!

Leipomuksista en osaa valita suosikkia. Siinä todennäköisesti on suklaata ja maapähkinävoita. Tai sitten suklaata ja kookosta.

Suolaisia leipomuksia jännitän vielä niin kovasti, etten ole niitä uskaltautunut kokeilemaan. Ne on niin mystisiä. Eikä ne ole edes makeita!

Vegaaniudessa on mun mielestä hienointa se, etten ole omalta osaltani lisäämässä eläinten kärsimystä. Mun mielestä ihminen on täysin oikeudetta ottanut ihan sairaat oikeudet itselleen päättää kaikkien muiden elämästä.

Tää oli melko sekava postaus. Enkä mä tiedä, sainko nyt ollenkaan tyydyttävällä tavalla tuotua omaa näkemystäni julki.

Sitten vielä eilisestä koirakoulusta. Risto edelleen murisee ja irvistelee Chrisille, ja varmaan tekis sitä lapsillekkin, jos ne olis ollut maisemissa. Joten Risto joutuu nyt eristykseen. Se on kylppäri-kodinhoitohuoneessa lenkkejä lukuunottamatta kokonaisen viikon! Todella kamalaa. Mutta me teemme tämän Riston vuoksi. Riston täytyy oppia oma paikkansa. Joka ei siis voi olla minust aseuraava.

Scar face

Kyllä se tästä.

♥ R

2 kommenttia:

  1. me ollaan poikakaverin kanssa toukokuussa alettu "kasvissyöjiksi" en tie miksi pitäisi nimittää kun päätimme että emme osta tehotuotettua lihaa. vaan jso joskus tekee mieli lihaa niin sitten riistaa tai luomua, tosin ei ole tullut ostettua kun pelkällä kasvis linjalla ja kala linjalla pärjännyt hyvin :) mutta aloitimme näin ja katsomme jos sitten pikku hiljaa tämä linja vielä laajenee. ekologisuus kuitenkin se idea ja aate meillä :)

    VastaaPoista
  2. hei ihana postaus! :) luin sen vasta nyt kun kotiuduin reissun päältä. oon ollut jo viikon täysin vege, hip hei hurraa :D ei mut, oon tosi tyytyväinen itteeni, sillä mies syö kotona pelkkää lihaa ketoosi-dieetin vuoksi!! tästä tää lähtee! :) <3

    <3: Jenni

    VastaaPoista